Kosár
Az Ön kosara üres

Fényes teajövő

A titok, az eredeti, hamisítatlan mítosza, a szűkülő erőforrások és az életvitelünk oda vezet, hogy a tea ismét luxuscikké válik. Polgári luxus után most TEA luxussá.

 
LODEUR EST TOUT SIMPLEMENT MAGIQUE!
Látványos változásoknak lehetünk tanúi a teás vendéglátás és kereskedelem területén, kenyérlesők módjára nyomjuk hideg orrunkat az eljövendő luxus teaházak kirakatának fagyos üvegére. A tea egyre népszerűbb, ha másért nem, hát azért, mert egyre többen vagyunk. De egyébként is. A zöld teák piacán évtized óta tartó egyenletes növekedést a fejlett ipari centrumokban most érdekes kulturális - kereskedelmi jelenség kíséri, sorra születnek a tea luxus shopok, néhol - egyenlőre főleg Keleten - áruházak. Már abban is nehéz megállapodnunk, mit tekintünk luxusnak. Én most arról a jelenségről beszélek, amikor a dizájn által uralt, nagy alapterületű, központi fekvésű üzletek szerveződnek tisztán a tea köré. Tea áruházak, shopok, klubok. Érdekes, ahogy végetér a bebújós, elbújós, mécsesekkel világított, papa-mama teaházak korszaka, helyettük pedig beköszönt a letisztultság és a minimál. Ami a stílust illeti, nekem oly mindegy, az xyz generáció tagjai ilyen menő hokedliken merednek majd szembe saját magukkal.
Sokkal érdekesebb az egész jelenség környezete, amit két dolog határoz meg.  
 
 

Egyrészt az egy évtizede kezdődött élelmiszerválság. Miközben számolatlanul ontjuk a szemetet és dobáljuk ki a fölös élelmiszert, miközben egyre élvezhetetlenebb és egyre korszerűbb élelmiszereket gyártunk, a tea, az igazi tea ára a többi élelmiszerrel együtt makacsul kúszik felfelé. Az igazoltan organikus, vegyszermentes teák már le is telepedtek a csillagok mellé, ezekért a teákért a következő évtizedekben bármennyit ellehet majd kérni. Itt találkozik először a modernkori dizájn és az őserdő. Másrészt az emberek túlnyomó többsége szupermarketek polcain jut a teájához. Mégis, az évszázados marketing egyre másra felszakadozik, a tudás a teáról egyre szélesebb körben terjed, immár egy-egy globális cég is igazi, vagy arra emlékeztető (mert mondjuk gépben szárított, ültetvényes) fehér teát rak a filterbe az ananász és eper aroma alá. 

Az új globális rendben könnyebb felfedezni a teát. Csak egy kicsit kell kíváncsinak lenni, nem kell a nagy márkákra, a megszokott utakra hagyatkozni, a tea egyszerűen elénk mászik. Lehetetlen nem észrevenni, hogy az igazi tea valami nagyon más, mint amit eddig mutattak nekünk.
Ez nagyon jelentős változás, de továbbra is együtt él a két világ. Azok akik ismerik és azok akik elől elrejtik. Az új rend nagyobb igazságtalanságot és különbségeket is hozott, mindenki akiről eddig beszéltem, egy közös klubban a felső tízezer tagjának számít a világban. A többiekkel senki sem törődik, ők azt isszák, ami jut, vagy a többiek szerint jár nekik.

 
 

SHOP BY FLAVORS

BLENDED FLAVORS

PURE FLAVORS

  • All
  • Chocolate
  • Citrus
  • Floral
  • Fruit
  • Mint
  • Spicy
  • Vanilla

Nem állíthatjuk, hogy a fejlett világ nagy üzleti központjaiban megszületett és megszülető fényes tea áruházak valóban jó teákat fognak árulni, de legalábbis úgy kell tenniük, rá vannak kényszerítve, a dizájn csak ideig-óráig fedheti el a lényeget, mert a tudás remélhetőleg egyre több lesz. Remélhetőleg, mert az életünk rohamos átalakulása azért sok csodálkozásra okot adó következménnyel is járt. Például azzal, hogy a fiatalok nagy része semmilyen tapintható, értelmezhető formában nem találkozik a fogyasztott élelmiszerek eredetijével. A tea is nagyrészt elvont fogalommá vált, összemosódott a herbáriumokkal, az ízesítésre használt virágokkal és gyümölcsökkel, Keleten évről-évre rekordokat dönt a palackozott teák eladása.

A titok, az eredeti, hamisítatlan mítosza, a szűkülő erőforrások és az életvitelünk oda vezet, hogy a tea ismét luxuscikké válik. Polgári luxus után most TEA luxussá.

Sok pénz szül még többet, teljesen más léptékben, mint bármelyik magyarországi üzletben. Az árak sokszor hihetetlenek és hiteltelenek. Ezek a helyek arról szólnak, amire születtek: az egész napi, vagy heti bekapcsoltság után kikapcsolják a gépre és fogyasztásra kötött embereket egy kis relaxációval, illattal, a tea jótéteményeivel és azzal az ígérettel, hogy autentikus, tiszta, a természetből nyert orvosságot és felüdülést kaphatnak.

 
 
DE HA NEM ILYEN, AKKOR MILYEN LEGYEN EGY TEAHÁZ?
Nem tudom. Egy barátom szerint az igazi teaházban vannak asztalok, de összesen csak két szék van. 
Bejössz, leülsz, nem választhatsz, kiszolgállak és a végén eldöntöd, akarsz-e valamit fizetni. 
 
A fenti képeken az 1995-ben alapított  párizsi 
MAISON DES TROIS THÉS
és a Los Angelesben és New Yorkban 2015-ben alapított American Tearoom belső terei láthatóak.
UTÓBBI 5600 NÉGYZETMÉTEREN.